دستورالعمل ها و سیاست های تبلیغات

1. قالب آگهی

هر تبلیغ شامل یک متن آگهی و یک دکمه است که پیوندی را به محصول تبلیغ شده باز می کند. حداکثر طول متن آگهی 160 نویسه با فاصله است.

2. الزامات ویرایشی

الزامات استاندارد سبک، وضوح، املا و علائم نگارشی برای همه تبلیغات اعمال می شود. اعداد، علائم و نمادها باید به درستی استفاده شوند. موارد زیر مجاز نیستند:

  • فحاشی یا ابتذال، شامل کلمات اختصاری و املایی متفاوت، در هر زبانی، و ابتذال پنهان شده (مثلاً f**k)
  • معنای غیرقابل تشخیص یا نامشخص، مثل توصیفات گسترده یا مبهم، تکرار کلمات و عبارات
  • استفاده بیش از حد یا حیله گر از CaPiTaLiZaTiOn، برجسته کردن، s p a c i n g و s,y,m,b,o,l,s، از جمله هنر یونیکد، هنر ASCII و طراحی جعبه em>
  • استفاده مزاحم، بیش از حد یا حیله گر از اموجی و شکلک های دیگر
  • شکست خط، نقاط گلوله، لیست شماره گذاری

3. قالب پیوند

علاوه بر پیوند اصلی آگهی ارسال شده در فیلد «URL»، تبلیغات ممکن است شامل یک پیوند اختیاری در خود متن آگهی نیز باشد، با استفاده از قالب @link، t .me/link یا t.me/link/123. لینک آگهی و لینک موجود در متن آگهی باید هر دو به یک مقصد منتهی شوند. اگر مقصد ربات تلگرام باشد، پیوندها ممکن است شامل پارامترهای شروع برای ربات باشد.

پیوندها باید به درستی استفاده شوند. به ویژه موارد زیر مجاز نیستند:

  • استفاده از بیش از یک پیوند در متن آگهی
  • استفاده از هر گونه قالب پیوند غیرقابل قبول، مانند کوتاه‌کننده‌های URL یا یک آدرس IP در محل پیوند، حتی اگر در نهایت به یک مقصد معتبر منتهی شود

4. الزامات مقصد

برای اینکه همه تبلیغات برای کاربران و تبلیغ‌کنندگان تلگرام مفید باشند، این خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های تبلیغات الزاماتی را برای مقاصد مناسب تعیین می‌کنند.

4.1. کیفیت مقصد

مقصدهای تبلیغاتی باید محتوای باکیفیت و اصلی داشته باشند و تجربه کاربری مناسبی را ارائه دهند. به ویژه موارد زیر اعمال می شود:

  • کانال‌ها و ربات‌های تلگرام باید هم تصویر نمایه و هم یک متن کامل در بخش «درباره» یا «توضیحات» خود داشته باشند.
  • ربات‌ها باید برای کاربر مفید باشند و انتظار می‌رود تجربه کاربری و رابط‌هایی را ارائه دهند که با قابلیت‌های پلتفورم ربات.
  • مقصدهایی که از حروف بزرگ، هایلایت، شکلک، علائم نگارشی (علامت تعجب و غیره) یا زبان قوی استفاده می‌کنند مجاز نیستند.

4.2. عملکرد مقصد

مقصدهای تبلیغاتی باید کاربردی، از نظر فنی کامل و فعال باشند. به ویژه موارد زیر اعمال می شود:

  • کانال های خالی یا متروکه تلگرام به عنوان مقصد مجاز نیستند.
  • کانال های تلگرام باید حداقل یک بار در دو هفته قبل از بررسی فعالیت داشته باشند.
  • ربات‌های مقصد باید هم در دستگاه‌های تلفن همراه و هم در دستگاه‌های رومیزی به‌درستی به دستورات پاسخ دهند.
  • وب سایت های غیرفعال، منقضی شده و غیرقابل دسترسی مجاز نیستند. این وب‌سایت‌های «در حال ساخت»، وب‌سایت‌هایی که کدهای خطا را برمی‌گردانند، جلوگیری از دسترسی با دیوار پرداخت یا فرم ورود به سیستم، وب‌سایت‌هایی که از مکان‌های هدف در دسترس نیستند و وب‌سایت‌هایی که بارگیری نمی‌شوند را پوشش می‌دهد.

4.3. مقصدهای نامربوط

مقصدها باید با متن آگهی مطابقت داشته باشند و نمی‌توانند فقط برای هدایت به سایر صفحات فرود استفاده شوند. به ویژه موارد زیر مجاز نیستند:

  • زبان کانال مورد نظر باید با زبان تبلیغ و مقصد یکی باشد.
  • مقصدهایی که با متن آگهی مطابقت ندارند، مثلاً تبلیغات غذای گربه با پیوند به یک فروشگاه آنلاین لباس
  • مقصدهای ساختگی که صرفاً برای نمایش سایر تبلیغات یا جمع‌آوری داده‌های کاربر با فرم‌های «با من تماس بگیرید» یا موارد مشابه ایجاد شده‌اند
  • بیشتر ربات‌های غیرتعاملی طراحی شده‌اند تا به جای دیگری هدایت شوند
  • وب‌سایت‌هایی که به‌طور خودکار کاربران را به صفحه وب یا دامنه دیگری هدایت می‌کنند، مثلاً از طریق 302-redirect یا .htaccess-redirect

4.4. دستکاری محتوا

محتوای یک مقصد ممکن است برای کلاهبرداری از کاربران تغییر داده نشود یا از بررسی تعدیل اجتناب شود. تبلیغ‌کنندگانی که از مقاصد دستکاری شده استفاده می‌کنند ممکن است بدون اطلاع قبلی تعلیق شوند. به ویژه موارد زیر مجاز نیستند:

  • پنهان کردن یا جایگزینی محتوای مقصد برای عبور از بررسی آگهی
  • جعل و پنهان کاری، مثل زمانی که مقصدی از یک وب سایت قانونی تقلید می کند یا از نام برندهای دیگر برای گمراه کردن بازدیدکنندگان استفاده می کند

5. محتوای ممنوع

این خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های تبلیغاتی برخی از انواع محتوا را ممنوع می‌کند تا تجربه ای امن و دلپذیر برای کاربران تلگرام تضمین شود. شرایط زیر برای تبلیغات در پلتفرم تبلیغات تلگرام و محصولاتی که آنها تبلیغ می کنند، اعم از ضمنی یا صریح اعمال می شود. همه مثال های ارائه شده جامع نیستند.

5.1. محتوای گرافیکی، تکان دهنده یا جنسی

تبلیغات نباید محتوای، محصولات و خدمات گرافیکی، تکان دهنده یا جنسی را تبلیغ کنند.

مثال:

  • تصاویر وحشتناک، مشمئز کننده، یا تکان دهنده، از جمله گلوله، مایعات بدن، عکس های تصادف، جزئیات گرافیکی از شکنجه
  • محتوای برهنگی، صریح جنسی و وسوسه‌انگیز جنسی، از جمله اعضای بدن که بیش از حد در معرض دید هستند، تجارت و سرگرمی‌های جنسی، خدمات دوستیابی

5.2. نفرت، خشونت، آزار و اذیت

تبلیغات نباید نفرت، عدم تحمل، آزار و اذیت، تبعیض، خشونت، یا سوء استفاده را ترویج کنند.

مثال:

  • خشونت و ترویج آن، از جمله حمایت از سازمان‌ها یا جنبش‌های مرتبط با خشونت
  • ترویج آزار و اذیت یا قلدری، از جمله سخنان غیرانسانی، اظهارات حقارت، محتوای افتراآمیز، افشای اطلاعات تماس یا اطلاعات شخصی
  • تبعیض نسبت به افراد، گروه‌ها یا سازمان‌ها، از جمله پیام‌های نفرت‌انگیز بر اساس نژاد، مذهب، رنگ پوست، منشاء ملی یا قومیتی، سن، عقاید، گرایش یا اعمال جنسی، توانایی‌های جسمی یا ذهنی

5.3. حقوق شخص ثالث

تبلیغات و محتوای تبلیغ شده نباید حقوق شخص ثالث، از جمله علامت تجاری، حق نسخه برداری، حریم خصوصی یا سایر حقوق شخصی یا اختصاصی را نقض کند.

مثال:

  • توزیع غیرمجاز محتوای دارای حق نسخه‌برداری، از جمله نرم‌افزار و محتوای غیرقانونی مانند فیلم، موسیقی، یا کتاب
  • سرقت ادبی، از جمله جعل هویت افراد یا برندهای عمومی، سوء استفاده از آرم یا دارایی های برند، به عنوان مثال، آرم تلگرام

5.4. تبلیغات فریبنده، گمراه کننده یا غارتگرانه

تبلیغات نباید حاوی اطلاعاتی باشد که نادرست، گمراه کننده یا به سادگی با محصول مطابقت ندارد. این شامل اظهارات نادرست، ادعاها یا پیشنهادات، همراه با شیوه های تبلیغات غارتگرانه است.

مثال:

  • طعمه کلیک یا جملات غیرواقعی مشابه، از جمله ادعاهای you-just-won-X، تاکتیک های شوک یا ترساندن
  • مقایسه‌های اغراق‌آمیز و ادعاهای مطلق، از جمله استفاده بدون پشتوانه از قیاس‌ها و موارد فوق‌العاده: "بالاترین درآمد"، "بهترین شرکت"، و مقایسه برند شما با برندی دیگر
  • برجسته کردن ویژگی‌های شخصی (مانند قومیت، مذهب، مکان، وضعیت مالی)، از جمله پرسیدن سؤالات شخصی: «آیا کانال‌های مربوط به امور مالی را دوست دارید؟»، «به‌دنبال پرداخت بدهی بالا هستید؟»
  • حضور پیامدهای منفی برای بیننده: "کانال ما را بررسی کنید تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرید"
  • استفاده از تراژدی ها، بحران های بهداشتی یا اعمال خشونت جمعی

5.5. تبلیغات سیاسی، موضوعات حساس، مذهب

آگهی‌ها نباید تبلیغات سیاسی، انتخابات، احزاب سیاسی، نامزدها، جنبش‌های سیاسی یا مذهبی را تبلیغ کنند. تبلیغاتی که مربوط به رویدادهای حساس جاری یا موضوعات حساس هستند را می توان تا این مدت به حالت تعلیق درآورد.

مثال:

  • حمایت از یک سیاستمدار، حزب سیاسی، یا جنبش سیاسی
  • بهره‌برداری از جنجال‌های سیاسی، از جمله تشویق ناآرامی‌های سیاسی، برهم زدن نظم عمومی
  • حمایت له یا علیه باورهای مذهبی، از جمله ترویج اعمال مذهبی، مناسک

5.6. قمار

آگهی‌ها نباید قمار آنلاین یا آفلاین، بازی، یا فعالیت‌های مبتنی بر کازینو را که شامل پول واقعی، جوایز، یا کالاهای با ارزش باشد، تبلیغ کنند.

مثال:

  • بازی های شانسی یا کازینو، از جمله شرط بندی ورزشی، بخت آزمایی، یکنوع بازی شبیه لوتو، ورزش های فانتزی
  • نکات، شانس، پیش بینی، از جمله انتخاب های ورزشی، ماشین حساب شانس

5.7. محصولات یا خدمات مالی فریبنده یا مضر

تبلیغات نباید محتوا، محصولات یا خدمات مرتبط با اقدامات مالی فریبنده یا مضر را تبلیغ کنند. وقتی تبلیغات یا مقاصدی یک محصول پولی را تبلیغ می‌کنند، شرایط خرید باید صریح و قابل درک باشد.

مثال:

  • وام های بدون پرداخت، وام های نقدی، وام های غارتگرانه، از جمله وام های کوتاه مدت
  • پیشنهادهای سریع ثروتمند شدن، طرح‌های هرمی، بازاریابی چندسطحی، شامل پیشنهادهای سرمایه‌گذاری با بازده تضمین‌شده، ادعاهایی مبنی بر ارائه نکات داخلی در مورد سرمایه‌گذاری
  • پنهان کردن یا پنهان کردن اطلاعات مهم در مورد محصول پرداختی تبلیغ شده، مانند هزینه‌ها، شرایط، مهلت‌های پرداخت.

5.8. خدمات پزشکی تایید نشده، داروها، مکمل ها

محصولات تبلیغی باید با تمام مقررات محلی مطابقت داشته باشند و فروشندگان باید به درستی مجوز داشته باشند. تبلیغات نباید محتوا، محصولات یا خدمات را به طور ضمنی یا صریح مرتبط با مزایای سلامت و تندرستی تأیید نشده تبلیغ کنند.

مثال:

  • محصولات تغذیه ای، از جمله محصولات کاهش وزن یا افزایش وزن، داروهای گیاهی، مکمل های غذایی، بارداری، و محصولات مرتبط با باروری
  • داروهایی که توسط نهاد نظارتی محلی مربوطه تایید نشده اند
  • فروش داروها یا محصولات پزشکی توسط فروشگاه یا نهادی که ثبت دولتی و مجاز نیست
  • دستگاه‌ها، خدمات و درمان‌های پزشکی بدون مجوز
  • نسخه‌هایی برای داروها
  • محصولاتی با ادعاهای تأیید نشده در مورد اثرات بهداشتی، درمانی یا محرک، شامل روش‌هایی که پیشرفت‌های غیرواقعی سلامت را پیشنهاد می‌کنند

5.9. مواد مخدر، الکل، تنباکو

تبلیغات نباید مواد روانگردان، مشروبات الکلی یا محصولات تنباکو را تبلیغ کنند.

مثال:

  • نوشیدنی های الکلی، از جمله کیت های دم کردن خانگی، آبجو غیر الکلی
  • تنباکو، از جمله سیگارهای الکترونیکی، کاغذهای نورد، تنباکوی جویدنی
  • مواد مخدر تفریحی، از جمله تجهیزات و لوازم، مانند پیپ، بونگ
  • دستورالعمل های تولید دارو

5.10. اسلحه، سلاح گرم، مواد منفجره، مهمات

تبلیغات نباید فروش سلاح، مواد منفجره یا مهمات یا هر محتوای مرتبطی را تبلیغ کنند.

مثال:

  • اسلحه گرم، از جمله تفنگ های ورزشی، تفریحی، یا هر نوع اسلحه عتیقه ای که می تواند باعث آسیب شود
  • مهمات یا لوازم جانبی، از جمله قطعات یا اجزای سلاح گرم، حتی ناتمام، مانند ژورنال، دوربین، صدا خفه کن
  • چاقو و سایر سلاح‌های غوغا، از جمله اسپری فلفل، خنجر، تبر
  • مواد منفجره، از جمله بمب، نارنجک، وسایل آتش بازی، یا ترقه
  • دستورالعمل‌های مونتاژ یا تهیه هر محصولی که در این بخش توضیح داده شده است

5.11. نرم افزار هرزنامه، بدافزار، هک

آگهی‌ها نباید محتوا، محصولات یا خدماتی را تبلیغ کنند که ارتباطات ناخواسته را تسهیل می‌کنند، به قصد آسیب رساندن یا دسترسی غیرمجاز به دستگاه کاربر یا ایجاد پیامدهای فریبنده یا غیرمنتظره هستند.

مثال:

  • دستکاری رشد رسانه های اجتماعی، از جمله تشویق رشد پروفایل های رسانه های اجتماعی
  • کلیک‌های تشویق‌شده یا خودکار، از جمله درخواست‌ها برای انجام اقدامات در وب‌سایت‌ها یا خدمات، نظرسنجی‌های آنلاین کامل
  • خدمات ایجاد ترافیک خودکار، شامل خدمات برای افزایش معیارها/دنبال کنندگان، ارسال محتوای خودکار به پلتفرم های رسانه های اجتماعی یا سایر خدمات
  • فیشینگ، از جمله تبلیغ خدماتی که کاربر را فریب می دهد تا اطلاعات شخصی یا سایر اطلاعات را ارائه دهد
  • نرم افزاری که باعث عواقب فریبنده یا غیرمنتظره می شود، از جمله برنامه های اصلاح شده حاوی بدافزار، ویروس یا هر کد مخرب دیگری

5.12. محصولات قانونی مشکوک

تبلیغات نباید محتوا، محصولات یا خدماتی را که قانونمندی مشکوک هستند تبلیغ کنند.

مثال:

  • جعل، از جمله شناسنامه های جعلی، گذرنامه، ویزا، اسناد رسمی
  • قاچاق انسان، از جمله دلالی ازدواج
  • داده‌های دزدیده‌شده یا لو رفته، از جمله کارت، گذرواژه‌های سرویس‌های اشتراک
  • فروش اعضای بدن، از جمله مایعات بدن
  • محصولات تقلبی، از جمله کالاهای تقلبی یا غیرقانونی، آثار هنری یا کالاهای دیجیتال غیراصیل، ارزهای تقلبی

همه مثال‌های موجود در این صفحه جامع نیستند.